Pages

Monday, April 25, 2011

Penyakit Kucing aku


Hari ni merupakan hari yg penting dlm lipatan sejarah hidupku kerana hari ni aku telah membawa kucing aku, "Manje" panggilan bini aku ke klinik veterinar N.9 untuk mendapatkan suntikan maut.

Bukanlah niat aku untuk mematikan kucing aku ni, tp aku cuma tak sanggup melihat penderitaan yg dia tanggung. dia xmkn selama 1 minggu...mknan favourite dia pon xdisentuh (ayam KFC)...kurus kering dibuatnya...

Pertama kali aku mengenal pasti sakitnya apabila kelihatan luka/kudis di atas matanya. Aku pon membawa ke klinik haiwan yg berdekatan. So, doktor Hisyam xsalah aku memberi ubat yg berharga RM160 yg mana katanya, hanya itu saja ubat yg ada untuk penyakit kucing aku ni...xsalah aku penyakit tu nama Sporotrichosis ....aku pon beli demi nyawa kucing aku nih...tp, makin hari makin merebak jangkitan kudis pada badannya...setiap hari isteri aku akan menyapu pelbagai ubat di kudisnya tetapi makin bertambah terok....dan sekali lg aku bawak ke klinik veterinar kerajaan N.9....doktor hanya mampu mengatakan yg kucing aku xdpt disembuhkan....penyakitnya tiada ubat...klu ada pon tersgt mahai dan risikonya hanya 50%...di saat kewangan xberapa stabil...aku di uji Allah...ketika di bilik pemeriksaan, terbaca aku satu artikel mengenai penyakit kucing ku nih....penyakit itu juga berbahaya kepada bayi yg bini aku kandung...Ya Allah...

sebulan selepas pemeriksaan di klinik tersebut, aku pon mengambil keputusan untuk memberi suntikan maut kepadanya...maafkan aku yer kucing...aku n bini aku sayang kan kau...tetapi aku xboleh amik risiko untuk anak yg bini aku kandung...aku harap kau bole memaafkan...dan aku harap kau dpt menunggu aku di pintu Syurga nanti...

so, aku harap kwn2 yg bela kucing cepat2 la respon jika berlaku luka2 kecil atau kudis pada badan kucing kita...kerana rawatan awal may be dpt selamatkannya....

aku berharap kisah aku ni dpt di jadikan pedoman bt kita masa akan dtg supaya sentiasa alert dgn keadaan kucing kita dan pastikan kucing kita tidak bergadoh dgn kucing liar, kerana dari situlah punca nya...

1 comment:

  1. Ada cara nak elak. Lengkapkan rutin jadual vaksin dan pastikan kucing tinggal dalam rumah.

    ReplyDelete