Pages

Monday, April 25, 2011

Safety & Health Officer (SHO)


Tajuk kali ni mengenai kerjaya seorang SHO atau Safety & health officer.

Safety & Health Officer (SHO) atau Pegawai Keselamatan & Kesihatan merupakan pegawai yg dilantik oleh majikan untuk mentadbir dan mengurus sistem keselamatan & kesihatan di tempat kerja samada sektor industri, pembinaan, hotel, mahupun sektor kerajaan.

Kebanyakan orang ramai masih tidak paham lg apa sebenarnya kerjaya SHO ni...yang diorg dok agak, Guard la kot....kadang2 terpaksa aku terjemahkan maksud sebenar kerjaya SHO ni....

Sebenarnya, SHO merupakan penasihat kepada majikan mengenai isu2 keselamatan dan kesihatan pekerjaan; yakni isu2 yang boleh menyumbangkan kepada berlakunya kemalangan di tempat kerja. Selain itu juga, SHO juga menasihati majikan supaya mematuhi segala aspek2 yang telah ditetapkan oleh undang2 kerajaan samada di bawah Akta Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan 1994 (OSHA), Akta Jentera & Kilang (FMA), Akta Kualiti Alam Sekitar (EQA) dan byk lg undang2 lain yg termaktub.

So, menjadi tanggungjawab majikan untuk melantik seorang atau lebih (bergantung pada industri masing2) SHO untuk menasihati, mentadbir dan mengurus segala selok belok keselamatan dan kesihatan pekerjaan ini untuk syarikatnya.

Bagaimana nk menjadi seorang SHO?
Bermula dari SPM, seorg2 tu boleh mendaftar untuk mengikuti kos sijil SHO dibawah mana2 institut pengajian yg berdaftar dgn Jabatan Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan (JKKP/DOSH). Selalunya, yg femes adalah NIOSH.Kalau yg kat utara tu NRG-SHE juga turut menyediakan kos SHO ni dan lebih murah. Selalunya kos akan mengambil masa 4 bulan untuk part time (sabtu & ahad) dan 2 minggu untuk full time. Harga lebih kurang RM4000, ni untuk kos ni sahaja. Apabila tamat kos tersebut, kena amik exam lak. sekarang ada 4 kertas untuk diambil.
Refer website nih : http://www.niosh.com.my

Selain tu gak, yang graduate diploma ke, ijazah ke pon leh amik kos ni..Selain sijil, ada gak institut yg menyediakan kos untuk diploma executif. Contohnya, NIOSH.
Selepas lulus semua exam, boleh la bermula kerja.

Bagaimana nk jadi competent SHO?
Competent SHO adalah SHO yg berdaftar dgn JKKP.

Selepas selesai semua exam untuk kos SHO tu, seseorg SHO mestilah bekerja selama 3 thun dlm apa2 aktiviti OSH. Selepas 3 tahun, boleh la mendaftar di JKKP.

Kenapa kerjaya SHO?
OSH di Malaysia sebenarnya masih di takuk negara kelas ketiga. Perlaksanaan dari kerajaan mahupun swasta masih kurang. Kerajaan cuba mempertingkatkan mutu OSH di sektor pekerjaan. Dengan mewajibkan SHO di setiap kilang, construction pelbagai jawatan kosong ditawarkan. IPTA sekarang turut ada jawatan OSH. Dan kadang2 SHO yang berdaftar dgn JKKP di bayar gaji yg agak tinggi.

So, ni serba sedikit ulasan aku mengenai SHO ni...supaya mana2 yg berminat nk join bidang OSH ni tau laluan nya..tp klu OSH ni bukan setakat SHO jer, byk lg cabang kerja yang ada..kalau nk tau, leh la tnya aku sikit2...kalau aku tak tau, ada orang yg lebih tau boleh aku refer.

Aku harap 1 ari nanti, orang kita terutamanya orang Melayu ni dapat meningkatkan kesedaran OSH bermula di rumah supaya anak2 kita, bini2 kita mengambil berat tentang keselamatan.

Ingatlah, jadikan Safety tu budaya bukan bencana...


84 comments:

  1. Aslmkm, na tanya.... kalau lepas lulus semua exam... kite sendiri ke yang kene cari tempat kerja.... tuk cukup smpi 3 tahun?

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum. saya nak tahu lebih lanjut apa sijil yang tepat patut saya ambil bila nak jadi sho. saya berminat sangat nak jadi sho dan saya baru saja tamat dip in security mgt. tq sb share maklumat

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum,,,bos,,sy student kolej poly-tech mara kuantan,,amek kos civil engineering(safety construction),,ta lme lg dah nak abes belajar,,,so nk tanya,,ade ke peluang kerjaya untuk sye jdi OSH kelak ???? risau gak kursus yang dipelajari tak menepati kriteria untuk jadi slah seorang OSH.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah tak course tu bro? aq baru nak masuk bulan 7 ni. risau2 gak taleh bawak

      Delete
  4. Saya dah nak pencen. ..keje safety...penat....bole la sape nak ganti saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. nak hubungi sy tadi x amek lagi sijil hehe baru plan ja... boleh kee sambung ijazah dalam khusus nie terus..?

      Delete
    4. same goes to me. baru setahun tapi letih yaa amat. best tapi letih. try lah siape yg minat tu

      Delete
  5. assalamualaikum..sy nur...sy bekas pelajat poly-tech mukah...kos kejuruteraan awam..adakah peluang untuk seorang perempuan menjadi OSH luas atau pon tipis?? sy juga di beri tahu QS marketing dia sekarang tinggi..adakah sy patut minat atau ikut marketing pekerjaan tersebut??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pd saya laki ke pompuan ke sama je percentage utk dpt keje..all depend on ur carisma..sbb as sho ni..kita akn behadapan real situation on field..panas ujan penat lelah..suma kita rasa..but totally diff dgn Qs yg majoriti keje nya di opis..sori late reply

      Delete
  6. ada typo disitu *pelajar maaf kan saya


    -nur-

    ReplyDelete
  7. hai.
    saya baru berminat ingin menjadi SHO. Pengalam berkerja pun tidak ada. apa langkah yang sepatutnya sata ambil sebelum mengikuti kursus SHO dengan NIOSH.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lngkah 1st sediakan duit utk amik kelas sho sbb kos tinggi...hehee...dah abes kelas baru start cari keje

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. hii..
    saya ingin bertanya, jika saya mengambil ijajah keselamatan dan kesihatan pekerja (BOSHM) . adakah saya boleh bekerja sbgai SHO dan adakah perlu saya mengambil 4 exam paper selepas tamat ijajah untuk menjadi SHO?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh...klu kos tu diiktiraf oleh DOSH dan rasanya xperlu amik exam dgn niosh lg...

      Delete
  10. Replies
    1. byk...boleh refer website Niosh tu...kat situ ada mention latihan utk kompetensi yg maksudnya sama cabang kerja spt SHO...contoh.. IHT 1 and 2...

      Delete
  11. Salam.. boleh saya tahu kat mana yee nak daftar untuk ambik kos ni?? brp lama tempoh kursus dijalankan??

    ReplyDelete
  12. Jawapannya ada dalam artikel di atas. Rajinkan sikit membaca, jangan harap disuap sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tima kaseh tuan..saya rasa saya dh bg info yg lengkap dh kat atas...tp kita ni nk mudah semudah2 nya...adik2...pls jgn nk semua kena suap camtu ja

      Delete
  13. salam en.azlan..sye fresh graduate kos bisnes,,niosh ade menetapkan SPM 6c untuk bm,bi, and math...keputusan Bi saye 7d..maseh ade harapan k untuk layak mengambil NOSH..dan saye mempunyai sijil MUET?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam...better awak refer ngn Niosh..sya bkn keje ngn niosh ye adik...ade link niosh...col nisoh tnya ye..

      Delete
  14. assalam en.azlan.sya nak tanya..adaka guideline atau standard yang diwujudkan sebagai panduan dalam mengecat warna lantai bengkel di sekolah, untuk membezakan kawasan bekerja dengan kawasan laluan kecemasan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam...sepengetahuan saya malaysia masih belum ada guideline utk separation color...tp kita leh refer standard dr u.s atau u.k klu kita nk setup workshop atau apa2...

      Delete
  15. Salam En Azlan. Saya ada diploma dalam bidang kejuruteraan kimia. Saya dapat offer untuk sambung degree dalam bidang OSH tapi saya tak tahu sangat tentang bidang ni. Apa saranan encik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, pd saya combination chemical dan osh sgt membantu graduate utk memohon kerja kerana dikbykan sektor oil n gas amat memerlukan osh practioner yg mempunyai knowledge dlm chemical. So pd saya, go for it...

      Delete
  16. Salam tuan. Saya baru tamat belajar ijazah sarjana muda kimia industri. Saya berminat nak ambil kursus SHO di NIOSH. Cumanya sekarang ni masih berfikir2 dan cuba utk minta pendapat ramai org yg mmg berpengalaman dlm bidang ni. Apa pendapat tuan tentang bidang kerja dan peluang2 yg ada bila saya dah mendapatkan sijil SHO ni? Maksudnya untuk jangka masa 3 tahun sebelum saya mendapatkan green book. Terima kasih

    ReplyDelete
  17. salam encik. saya fresh graduate diploma in Occupational Safety and Health. kalau ada mana2 kerja kosong minta tolong inform erk ke asiqin.sanusi@gmail.com. ingkat nak cari pengalaman kerja dulu then baru nak ambil kursus di NIOSH atau sambung degree. tq :)

    ReplyDelete
  18. salam encik. saya fresh graduate diploma in Occupational Safety and Health. kalau ada mana2 kerja kosong minta tolong inform erk ke asiqin.sanusi@gmail.com. ingkat nak cari pengalaman kerja dulu then baru nak ambil kursus di NIOSH atau sambung degree. tq :)

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum.. sy bakal tamat diploma insurans.. yg mane sy ade belajar subjek mengenai OSH dan risk management.. adakah kelulusan diploma insurans boleh utk sy apply bachelor Osh ? Selepas tamat ijazah, adakah directly sy sudah boleh bkerja ataupun sy perlu ambil exam tersebut ? Universiti awam. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga berpendapat sama dengan Dauz Zachary. tetapi saya mengambil diploma pengurusan pelancongan dimana saya juga belajar tentang OSH walaupun tidak menyeluruh.saya juga bakal tamat diploma pada bulan 4 ini.

      Delete
  20. Tima kasih sbb sudi baca blog saya yg dh besaeang ni...nk smbung ijazah xde masalah tp cari ijazah yg di iktiraf oleh jkkp(dosh)

    ReplyDelete
  21. salam, saya juga akan tamat dip (civil) tk lama lg. nk minta pendapat sama ada trus kn degree in civil atau amek peluang utk msuk dlm bidang ni, mana satu lg baik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..utk jwpn ni awk sndiri kena tepuk dada tnya minda..nk jd sorg engineer atau nk js safety practioner?tp...tnya saya..be a safetyman..u help a lot of people..xdpt bntu org dr segi kewangan bantu dr segi keja kebajikan pd mereka..kn mulia

      Delete
  22. salam en sya ada kelulusan diploma computer..i want to take this program..but my english in SPM i got D..the requirement need atleast C...huhu ..boleh bantu tak??ke sya perlu repeat BI spm lagi...nk sngat amik niosh

    ReplyDelete
  23. Better tnya niosh...tp sepengetahuan saya klu ada diploma...diorg akn amik yg highest eduction sbgai req

    ReplyDelete
  24. Hello Sir, saya grad 2012. Dip in OSH. Pengalaman kerja 2 tahun di site sebagai agen tapak dan 1 tahun 10 bulan sebagai operator di kilang. Totally 0 experience dalam field ni. Resume pun hantar sana sini utk mencari pngalaman bekerja. Memang sukar. Hari ni pintu rezeki terbuka. Dapat tawaran bekerja sebagai SHO d sbuah kilang. Boleh minta tips2 apa yang perlu dibuat pada hari pertama mula bekerja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuncinya jgn putus asa..rezeki Di bumi Allah ni luas...apa2 hubungi saya di fb saya ye. Azlan fishol

      Delete
  25. salam. saya bakal amik degree dlm bidang OSH nih..bleh x trgkan ap lgi cabang pekerjaan yg sy bleh ceburi nnti?? terima kasih

    ReplyDelete
  26. Salam, saya ada sijil lulus exam SHO, Jawatan utama saya ialah sbg Penolong Pengurus. Saya juga setiausaha JKK di tempat kerja lebih dr 3 tahun. Layak kah saya berdaftar dgn JKKP?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya anda layak...tetapi begantung kpd jkkp utk decide samada anda anda layak atau tak pda peringkat interview besama mereka

      Delete
    2. Ya anda layak...tetapi begantung kpd jkkp utk decide samada anda anda layak atau tak pda peringkat interview besama mereka

      Delete
  27. assalamualaikum...sy nak tanya lepas kursus SHO, then lebih baik praktikal dulu ke atau ambil exam ye? kemudian macam mana prosedur nak dapatkan yellow book. setahu saya perlu dapatkan yellow book dulu baru green book kan? betul tak tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yellow Book atau SSS (Triple S) adalah sebagai Site Safety Supervisor yang lebih menumpukan pengurusan keselamatan di tapak bina @ Construction. Green Book ni adalah lebih meluas.setahu saya ambil exam untuk dapatkan sijil dan cari kerja 3tahun. correct me if im wrong. sebab sye pun baru plan nak ambil khursus SHO ni.

      Delete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum En. Azlan saya ni baru sje nak amek kos SHO ni, jdi nk tnye lh adakah peluang saya akan cerah ntuk lepas inteview bgi mmasuki kusus SHO CIDB. Sebab skng ni sye mmng 0 psl SHO tpi kn sye ade tngok FAQ psl sume bnde2 SHO kt ats tu mmng best jgk an. sye kene inteview dlu ntuk dpt join kusus SHO ni hihi adkh sye akan dpt..mnte sokongan dn penjelasan. Terima kasih. =)

      Delete
    2. *Tmbahan: lgi pun sye belajar dlm bidang elektrikal mmng x thu ape lh psl ni sume btw nk amek sume kos2 yg ade psl kerja2 site ni hii sebab ada nilai2 tmbh pada diri kn2.

      Delete
  29. Abg..sya baru habis course .exam sho pada December..jadi boleh kea sya apply keje guna sijil kehadiran?

    ReplyDelete
  30. Sapa brrminat nk kursus sho blhla daftar kat sini http://kursussho.ik.my.

    ReplyDelete
  31. Sapa brrminat nk kursus sho blhla daftar kat sini http://kursussho.ik.my.

    ReplyDelete
  32. hurmm ramai betul nak jadi safety and health officer ni, makin tinggi persaingan sekarang haha

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. Assalammualaikum dan salam sejahtera tuan. Saya ingin bertanya bab pengalaman untuk mendapatkan green book. Bolehkah kita menggunakan pengalaman as site safety supervisor (SSS) untuk 3 tahun untuk memiliki green book as Safety & health officer (SHO). Sebagai contoh, kite sebagai site safety di construction area dan segala laporan dan pengalaman di bidang construction digunakan untuk SHO nnt. Mohon pencerahan dari pihak tuan. Tq

    ReplyDelete
  35. Baru habis krusus sho dn plan nk ambik exam.adakah dengan sijil krusus sho selama 4 bln (sabtu & ahad) boleh diguna untuk apply kerja dlm safety.atau mesti exam dahulu bru boleh cari kerja..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rozita,sy br je nk abis course sho ni.ape yg sy tau xde masalah nk cr keje kalo ada sjil kehadiran tu je.but not as sho la..as a asisstant sho je.awk plan nk amik exam ble?

      Delete
  36. assalamualaikum..sy bru lpas spm..sy berminat nk jdi safety officer ni..course apa yg kne sy ambik utk jdi safety officer? diploma ke cmne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam...adik try la ambek diploma occupational safety and health di consist college...klao ambek sijil susah siket nak cari keje skrg sbb persaingan...dn byk company tak ambek sijil

      Delete
  37. Assalamualaikum..sy dh lulus kesemua 4 paper sho exam. Paper 4 bru je kuar result 2 hari lps.. Pengalaman kerja pn dh ade 3 thun..soklan sy..selalunya brape lama sijil kelulusan akan dikeluarkan oleh niosh ye? Mgmt dh push suruh reg gb cepat2..mohon bantuan & trm ksih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Proses online dalam masa 30 hari.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  38. Br nk pg kursus mggu dpn. Ada apa2 tips?

    ReplyDelete
  39. Salam..sy nk tnya..kalau dah pergi kursus sho tp belum ambil exam atau dah ambil exam tp belum ada greenbook sebab tiada lg pengalaman.majikan nak ke ambil pemohon mcm ni utk bekerja?
    Setahu sy..yg ada greenbook/competent baru boleh jd SHO kn..jika yg belum competent yg masih fresh.Apakah jawatan yg sesuai ye utk safety slain SHO.sbb nak kerja dan ambil pengalaman dlu then da cukup 3 tahun bru boleh apply greenbook and competent SHO
    Mohon pencerahan
    Tq..

    ReplyDelete
  40. asalammualaikum... sya ambil ijazah pentadbiran kesihatan.. bole ke sya jadi sho

    ReplyDelete
  41. salam sir . osaha dgn sho sma x ? thnks

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum WBT. Masa saya dig maklumat berkenaan SHO, saya ada jumpa satu artikel review yang agak menarik. Memandangkan blog ni ramai pembaca yang membuat carian tentang SHO, ada baiknya saya paste di sini.



    "I am competent SHO and registered with DOSH. To become SHO, you need to attend for the SHO Course at NIOSH. After that, you need sit for the exams. 3 from the 4 exams are straight forward exam but the 4 paper is the most tricky one called work place assessment and consist of two part which is reports and presentation to DOSH Officer.

    So, in order to answer the fourth paper you need to have experienced in safety & health field or you need to apply what you have already learned in SHO class as an example : Incident/Accident Investigation, Job Safety Analysis, HIRARC, Legal requirements ( Occupational Safety & Health Act 1998, Factory & Machinery Act 1988). If i not mistaken, you will be given 2 months to prepare your reports, sent to NIOSH and you need to present it to DOSH Officer.

    After you have pass all the exams, you need 3 years experienced as a safety practitioner either as a safety supervisor, safety executive, assistant SHO, safety promoter and etc. The 3 years period is calculated either before or after the course or exams as long as you work as a safety practitioner.

    You are also needed to record all your activities during that 3 years period of experience such as safety inspection checklist, safety committee meeting and any inspection that involving local authorities especially with DOSH. All of these documents needed during the submission of registration with DOSH as the evidence of your involvement in safety.

    Other than that, you also can go for a Degree in Safety at University like Unisel, University Malaysia Pahang and etc.. but, be reminded that OUM - BOSHM is not recognized by DOSH.
    You can check all the list at DOSH Web Site.

    Last but not least, although this safety field, have a high payed in salary, you must know that, to become a good SHO, you need skill in advising top management of the company to obey to the Act and all the legal requirement. It is because, to deal with safety requirement, company need to come out with extra cost. Do they want to do so? They only think how to get profit. So as a SHO/SHM you need to convinced them.

    The most challenging part is to make sure that all of the person that work in the project understand the safety requirement during working at site. In other meaning, you need to deal with all the people from lower class to upper class people.

    For me, I have already about +-5 years experience in this Safety & Health field. I begin my carrier as Safety Supervisor on 2012 at the age of 22. During that time, my salary is about rm2.4k++. On 2015, I registered as a competent SHO and my salary now is rm8k++.. This salary rate is on construction field. If you enter manufacturing industry, the rate will be lower. But, the best rate is at OnG industry.

    Thanks

    ReplyDelete
  43. assalam pn Noor Aini Ibrahim

    im newbie in here..sy br nk mendaftar as OSH ni next month. Sy masih x jumpa any story or experience from female SHO ni..bole x sy nk email pn nk tnya soalan2 berkaitan keje SHO ni..or bole email sy at nikroslinda82@gmail.com. tq

    ReplyDelete
  44. tumpang tnya, kalu bekerja sebagai safety promoter boleh ker mohon yellow book. saya baru tamat dip Safety & Health di Consist College.

    ReplyDelete
  45. Salam. Boleh saya tahu apa beza Yellow Book dengan Green Book ye?

    Hazman
    Self-employed
    MEA Design & Construction
    fb : https://www.facebook.com/mea.designconstruction/

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum.. saya sedang mencari seorang SHO di premis resort Club Med Cherating. Sila wasap saya 0147963965.


    Terima kasih.
    Amy Abdul

    ReplyDelete
  47. Assalam, saya sedang mencari seorang SHO dgn green card di kilang saya di Meru Klang. Sila hubungi saya di 03-33615609

    ReplyDelete
  48. Hai..nak tnya...kalau ada sijil pmr je bole ke nak amek kursus niosh tu...errmmm😔

    ReplyDelete
  49. nk jadi SHO fizikal n Mental kena kental.

    ReplyDelete
  50. ASSALAMMULAIKUM SAYA BARU SAHAJA HABIS DIPLOMA COURSE ACCOUNTANT SAYA ADA BUAT SEDIKIT CARIAN TERDAPAT SATU BENDA YANG SAYA PELIK , TERDAPAT KRUSUS SIJIL SAFETY AND HEALTH DAN ADA JUGAK IJAZAH SARJANA MUDA SAINS KESIHATAN PERSEKITARAN DAN BEKERJAAN(SETARAF SIJIL SAFETY AND HEALTH) APA BEZA DIA .DARI SEGI GAJI DAN PELUANG PEKERJAAN MOHON JASA BAIK CIK. EMAIL iqmalazizi96@gmail.com

    ReplyDelete
  51. Ni nak tanya ni:

    Saya dah ambik kursus SHO, dah lulus 3 paper, Paper 4 belum dapat ambik lagi sebab belum dapat kerja kat bahagian Safety and Health.

    Nak jadi SHO kena ambik exam kan?
    Mesti ada 3 tahun (sekurang2nya) pengalaman kerja.

    Sekarang semua majikan nak cari yang ada 10+ pengalaman, yang ada DOSH registered Green Book Holder/Yellow Book holder.

    Kita yang takde Greenbook/Yellow Book ni susah nak cari kerja safety, lebih2 lagi untuk tujuan nak ambik Paper 4.

    Nak pengalaman kena ada kerja. Syarikat taknak ambik. Macam mana nak ada pengalaman kalau syarikat tak ambik peduli?

    Hujung2 kerja kat Tesco.

    Rugi!
    Ambik NIOSH tapi bukannya dapat kerja pun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat tesco pon boleh buat WPA ape. semua tempat kerja ada hazard, janji ko paham WPA ko, then masa bentangkan tu ko boleh jawab ape yg panel soal dah cun broo.

      Delete
  52. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  53. Bro klau lepasan diploma kejuruteraan elektrik (politeknik) boleh x sambung ijazah dlm Safety and health ni???mohon pencerahan

    ReplyDelete
  54. Asalamualaikum , saya lepasan diploma Fakulti Seni Halus di UiTM dan saya sebenarnya sgt berminat dalam SHO ni. Tapi dapat and layak kah diploma saya untuk ambil kursus ni ? Saya dh buat persediaan untuk kursus ni cuma sedang kumpul maklumat je. Mohon pencerahan dpd Encik buat saya. Terima kasih

    ReplyDelete
  55. Assalam blh dpt kan contact num person yg boleh explain dari A-Z untuk SHO ni? Sy berminat untuk jadi slh sorg SHO. Atau sy blh turun segamat utk jumpa tuan. Sy bkerja di JB je.

    ReplyDelete
  56. Asalamualaikum..sy dah attend course SHO tahun 2015.tp belum amik exam lg..boleh sy tau tak cert sho course tu valid berapa lama kalau masih belum exam? TQ

    ReplyDelete